Leikkaa, liimaa ja laminoi/ repost from August 2017

Koulun alku lähestyy Qatarissa. Oikeasti vietämme parhaillaan Eid Al Adha lomaa, mutta käytännössä me uudet opettajat teemme pitkää päivää suunnittelemalla opetusta ja järjestelemällä luokkia. Nämä lomapäivät tulivat hyvään saumaan. Jos neljän intensiivisen orientaatiopäivän perään olisi heti pitänyt hypätä opettamaan, olisi pakokauhu varmasti iskenyt kokeneimpaankin opettajaan. Nyt piiiitkän kesäloman jälkeen olimme valmiita käyttämään tämän extraloman työn aloittamisen helpottamiseen.

Suomen ops on hyvin hallussa koulullani. Paksun opuksen keskeisin sisältö on poimittu henkilökunnalle kolmeen napakkaan osa-alueeseen; laaja-alaisen osaamisen L:iin, sisältöalueisiin ja kaiken tuon toteuttamiseen. Keskiössä ovat tavoitteet ja taidot. Kustakin oppiaineesta ohjenuoraksemme on annettu lista(tick list) asioita, jotka pitää opettaa. Oppimisympäristöt ja työskentelytavat valitaan siten, että tavoitteiden saavuttaminen mahdollista. Mukana kulkee arviointi ja kunkin oppilaan PLP (Personal Learning Plan).

Nämä periaatteet mielessämme suunnittelimme nollaluokkien vuosisuunnitelman valtavan kiiltävän lasipöydän ääressä asuintaloni Busines Centerissä. Vielä koskaan parin kymmenen vuoden opettajan urallani en ole näin perusteellisesti syventynyt pitkän tähtäimen suunnitteluun. On tosi siistiä aloittaa työt, kun tavoitteet ovat kirkkaana mielessä. Ja kerrankin ehtii rauhassa käydä pedagogista keskustelua oman tiimin jäsenten kanssa. Vuosisuunnitelmamme jakautuu kolmeen lukukauteen ja nämä lukukaudet yhteensä kuuteen eri teemaan. Nollien teemoina tänä vuonna ovat mm. Our stories and communities, Move and count ja Little ecological artists.

Kun pedagogiset suunnitelmat valmistuivat, oli aika siirtyä kouluun ja luokkien sisustamiseen. Nollaluokkiin piti askarrella melkoinen määrä kuvakortteja, seinäkalentereita ja synttärikuppikakkukynttilähässäköitä! Toistakymmentä vuotta ylemmillä luokilla opettaneena, olin aika totaalisesti vieraantunut tästä alkuopetuksen merkittävästä osasta. Onneksi ennen Eid lomaa luokkani ohjaaja, ihana ja taitava Annie osallistui leikkaamiseen ja sinitarran venyttämiseen mahtavasti. Silti tuntui, että mälväsin noiden kuvakorttien kanssa ihan liian kauan. Näin siitäkin huolimatta, että QFISchoolilla työskentelee copy ladies, jotka kopioivat, laminoivat ja leikkaavat opettajien kulloinkin keksimiä suuria pedagogisia visioita. 

Omassa luokassani siis työskentelee niin pieniä oppilaita, että tuolitkin ovat kirjaimellisesti polven korkuisia. Luokassa on viisi matalaa pöytää ja supermagee iso matto, joka tulee taatusti toimimaan loistavana pohjana monelle toiminnalliselle oppimistilanteelle. Matossa on värejä ja  geometrisiä muotoja. Ensi töikseni poistin opettajan pöydän ja ison työtuolin luokasta tilaa viemästä. En kuitenkaan koskaan ehtisi siinä istuskella. Luokkatilassa on myös kevyitä siirreltäviä sohvia ja kokoon taittuvia patjoja rauhoittumiseen (tai päiväuniin?). Pari päivää ennen koulun alkua luokasta ei puutu kuin pienet oppijat.


Kaikenlaista siis tuli tehtyä ja suunniteltua ennen oppilaiden saapumista. Silti tuli kiire ja lähes paniikki, kun piti miettiä mitä niiden pienten piiperöiden kanssa oikeasti pitää tehdä. Koska en ole opettanut ennen näin pieniä, ekan päivän suunnitelmat menevät todennäköisesti ihan metsään. Mutta onpahan hienot kuvakortit seinillä!






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

H niin kuin haikeus

Blogin uusi koti

Qatarilainen kaistanvaihto/ repost